3. Пішохідна та транспортна інфраструктура

3.7 Двір у кілька рівнів

Пожежний об’їзд, що замкнув будинок у кільце автомобільної дороги та перетворив подвір’я на сукупність окремих островів
Через недосконалі будівельні норми та звичні рішення (настільки звичні, що архітектори навіть не намагаються шукати їм альтернативу) автомобільна дорога у дворі завжди відокремлюється перепадом висоти. Таким чином двір виконується в кілька рівнів, що суттєво ускладнює пересування ним та породжує інші проблеми.
Звичне відокремлення дороги від тротуару перепадом висоти
Причини та наслідки
Карта причинно-наслідкових зв'язків виконання подвір'я в кілька рівнів
Завантажити .XLOGIC або .PDF
Державні будівельні норми вимагають від архітекторів облаштування проїзду для пожежної машини навколо будинків із висотою від 9-ти поверхів. Як і в решті випадків, ця вимога завжди сприймається буквально, і проїзд виконують у вигляді звичайної автомобільної дороги. У результаті, вона замикає кільцем усі високоповерхівки.
Круговой объезд должен быть, если дом высотой 9 и выше этажей. Если он до 9 этажей, то достаточно проезда для пожарной машины с одной длинной стороны.
Антон Олійник, архітектор в «Buro-o».
ДБН 360−92**. Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень.

7.2. … Примітка 1.
До житлових будинків заввишки 9 поверхів і більше та до громадських будинків заввишки 5 поверхів і більше слід передбачати проїзди завширшки не менше 3,5 м або смуги завширшки 6 м, придатні для проїзду пожежних машин з двох поздовжніх сторін багатосекційних житлових будинків, громадських будинків і з усіх сторін односекційних житлових будинків. До житлових будинків меншої поверховості проїзди можна влаштовувати з однієї поздовжньої сторони.
Також ДБНи вимагають відокремлювати автомобільну дорогу від тротуару перепадом висоти у 15 см.
ДБН 360-92**. Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень.

3.11 Т
ротуари, велосипедні доріжки треба підносити на 15 см над рівнем проїздів. Перехрещення тротуарів і велосипедних доріжок треба передбачати в одному рівні з улаштуванням рампи завдовжки відповідно 1,5 і 3 м.»
Наслідком сліпого виконання цих двох вимог та нерозуміння проблем і потреб мешканців є те, що подвір'я новобудов — це територія, виконана в кілька рівнів, які дуже часто змінюються. Постійний перепад висот суттєво ускладнює пересування подвір'ям пішки. Крім того, архітекторам доводиться запроваджувати пандуси та занижувати бордюри, що також ускладнює територію. У темах «3.8 Пандуси» та «3.9 Занижений бордюр» ми детально розповімо про проблеми, які з цим пов'язані.
Із теми «3.10 Порушення швидкісного режиму» ми знаємо, що автівки часто рухаються по подвір'ю з надто високою швидкістю. Враховуючи, що мешканцю потрібно перетнути автомобільну дорогу, куди б він не прямував, оскільки нею оточено дім, ми розуміємо, що переміщення подвір'ям є небезпечною справою. Особливо це стосується дітей, які прямують до дитячого майданчику, який у більшості випадків відділено від будинку проїжджою частиною.
Дитячий майданчик відокремлено проїжджою частиною від житлових будинків.
Видимість водіям суттєво погіршує ряд щільно запаркованих автівок.
Оточення автомобільною дорогою будинків також збільшує рівень запаркованості дворів. Цю проблему ми детально описали у відповідній темі: «3.11 Запаркованість подвір'я».
Приклади вирішення проблеми
Пожежний проїзд не у вигляді автомобільної дороги
Слід розуміти, що будівельні норми не вимагають виконувати пожежний проїзд саме у вигляді автомобільної дороги. Проїздом може слугувати будь-яка поверхня, якою може пересуватись пожежна машина та яка витримує її вагу.
Нигде не написано, что там [на пожарном проезде] должен быть асфальт или бетон. Там должно быть твердое покрытие … Проезд пожарной машины — это не автомобильная дорога
Антон Олійник, архітектор в «Buro-o».
Цим користуються прогресивніші планувальники. Їхнім рішенням стає влаштування пожежного проїзду у вигляді газону або ж іншої загально корисної території, якою можуть користуватись мешканці. Тобто автомобільна дорога, у якій часто немає потреби (окрім дотримання норми), не краде значну частину публічного простору.
Для пожарной машины нужно, чтобы эта дорога выдерживала соответствующую нагрузку. Ей все равно, по чему ездить — она может и по газону проехать, если газон выдержит эту нагрузку. Если георешеткой усилить газон, то она и там проедет.
Олександр Носков, ЖК «Власна квартира».
Під газоном потрібно, щоб була щебнева основа, або сітка пластикова. Це щоб машина не забуксувала та проїхала… Але чомусь бояться, чи це в нас ще дико сприймається, що пожежний проїзд може бути газоном.
Максим Коцюба, ландшафтний архітектор в «Студії ландшафтної архітектури Максима Коцюби».


Візуалізація житловго комплексу в Київській області (buro-o.com). Дев'ятиповерхівки оточено газонами та пішохідними доріжками, а не автомобільною дорогою.
У європейській практиці на пожежному проїзді допускається навіть встановлення малих архітектурних форм чи невеликих будівель, оскільки вони не можуть стати суттєвою перешкодою для пожежної машини. Тобто цінний простір навколо житлових будинків використовується з максимальною ефективністю.
Дорога в один рівень із тротуаром
Архаїчні будівельні норми відокремлюють від решти ті будівлі, якими будуть користуватися люди з інвалідністю. Очевидно, що такий підхід не відповідає принципам універсального дизайну, які говорять, що міський простір має бути інклюзивним — доступним для використання кожним.
ДБН 360−92**. Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень.

3.11.
… Примітка. До житлових будинків, що стоять окремо, заввишки не більше 9 поверхів, а також до об'єктів, які відвідують інваліди, допускається улаштування проїздів, суміщених з тротуарами при їх довжині не більше 150 м і загальній ширині не менше 4,2 м.
З одного боку, цей припис суперечить принципу інклюзивності, а з іншого боку — дозволяє архітекторам виконувати територію подвір'я в один рівень, адже будь-який будинок можуть відвідувати люди з інвалідністю. Цим користуються деякі планувальники і створюють комфортні подвір'я з мінімальною кількістю перепадів висоти.
Візуалізація проекту київського ЖК. Внутрішній проїзд виконано в один ріень з тротуаром. Зовнішня дорога відділена перепадом висот. (archimatika.com)
Важливо, що припис щодо відокремлення проїзної частини перепадом висоти від тротуару переслідує насамперед підвищення рівня безпеки подвір'я. Бордюрний камінь висотою у 15 см є доволі ефективною перешкодою на шляху транспортного засобу (він, якщо і не зупинить автомобіль, то суттєво знизить його швидкість). Крім того, бордюр хоч якось захищає тротуар від запаркованих автівок та натякає, яка частина території не належить автомобілям. Отже, у випадку виконання проїзної частини і тротуару на одному рівні, архітектор повинен запровадити ефективні засоби захисту пішоходів та території, що їм належить.
Крім того, подвір'я в один рівень ускладнює задачу вертикального планування, проеткування пішохідних шляхів та облаштування ефективного відведення опадів від під'їзду.
Звичайно, що дешевше зробити проїзну частину, не заморочуючись вертикальним плануванням, зробити бордюр, про всяк випадок, і ще підняти під'їзд, щоб його теж не залило. Це дешеві рішення і просто небажання робити вертикальне планування і дренажі.
Влодко Зотов, архітектор в «Gypsy architects».


Розміщення зони для відпочинку безпосередньо біля будинку
Ми звикли, що виходячи з під'їзду, мешканець одразу потрапляє на проїжджу частину. Так виконано більшість радянських подвір'їв, і так продовжуть проектувати й сучасні архітектори. Отже, як ми писали вище, щоб потрапити до будь-якої зони публічного простору (на дитячий чи спортивний майданчик, до місця відпочинку), людині потрібно перетнути проїзну частину. Це наражає її зайвий раз на небезпеку та примушує відчувати певний дискомфорт.
Найпопулярнішу частину публічного простору з лавками, спортивним та дитячим майданчиком відділено від під'їздів автомобільною дорогою
Але в деяких проектах ми можемо спостерігати більш вдале рішення — архітектори розмістили публічний простір безпосередньо близько до будинку, а проїзна частина проходить за цим простором та не заважає переміщенню мешканців подвір'ям.
Проїзна частина не заважає переміщенню мешканців. Комфорту додають припідняті пішохідні переходи. Київська область. (Бюро ініціативної архітектури "GA" + Альтис-Девелопмент)