розділ 1
Навігація та комунікація
Кореневі причини існування проблем з навігацією всередині комплексів і комунікацією між мешканцями та жеківцями, а також загальні наслідки, до яких призводять ці проблеми
Діаграма причинно-наслідкових зв'язків у контексті проблем з комунікацією та навігацією
Завантажити .PDF або .XLOGIC
Кореневі причини проблем

Аналізуючи дерево причинно-наслідкових зв’язків, ми можемо виділити 3 кореневі причини, що призводять до небажаних наслідків:

  1. У гравців ринку (у контексті даного розділу це, в першу чергу, жеківці) немає розуміння проблем мешканців. Наприклад, мало хто усвідомлює, як відсутність ефективної навігації впливає на комфорт проживання в комплексі в цілому, тому найчастіше не приділяють їй жодної уваги.

  2. Існують стійкі стереотипи і звичні рішення у спілкуванні представників ЖЕКу з мешканцями. Це звичні для всіх папірці А4 (іноді у «файликах»), що хаотично розклеєні на дверях під'їзду або ж у ліфті, принципи побудови об’яв, тон спілкування тощо. Жеківці не приділяють багато уваги тому, як побудувати звернення до мешканців таким чином, щоб найзрозуміліше донести інформацію та мотивувати до потрібних дій, де розмістити звернення і, що найголовніше, чи доцільно використовувати формат текстової об’яви на папері у кожному окремому випадку.

  3. Деякі забудовники впевнені, що вони краще за інших знають, як розвивати та експлуатувати власний комплекс. Мешканці не сприймаються як цінний носій інформації та джерело гарних ідей щодо розвитку комплексу і вирішення проблем. Але саме вони є основними користувачами та краще за інших розуміють проблеми житлового комплексу, з якими самі й стикаються.


Це, з одного боку, призводить до того, що представники ЖЕКу та забудовника приймають неефективні рішення щодо спілкування з мешканцями. З іншого боку, вони не бажають дізнаватись думку останніх стосовно розвитку житлового комплексу. Таким чином, найчастіше спілкування будується у вигляді одностороннього неефективного монологу.
Загальні наслідки

«Кореневі причини через низку проміжних ефектів призводять до небажаних наслідків. Деякі з них доволі очевидині:

  • Мешканці не користуються всіма можливостями комплексу. Насамперед, це комерційні елементи інфраструктури. Звісно, це негативно впливає на рівень задоволеності жителів проживанням у комплексі, а також задоволенням орендаторів комерційних площ.
  • Щоб дістатись потрібного місця у комплексі, витрачається багато зусиль. Як гостям, так і іноді самим мешканцям, важко знайти потрібну будівлю, установу, заклад, квартиру тощо.

Але більшість наслідків неочікувані та виходять далеко за межі проблематики комунікацій і навігації:

  • Жителі ініціюють відгородження території комплексу парканом. Негативні наслідки цього процесу описано в розділі «Публічний простір»
  • Подвір'я і фасади з часом захаращуються. Цей процес і його наслідки детально описано в розділах «4. Публічний простір» і «2. Фасади» відповідно. Також захаращуються під'їзди.
  • Потреби жителів не задовольняються.
  • Посилюється криза довіри до ЖЕКу та забудовника з боку мешканців.