3. ПІШОХІДНА ТА ТРАНСПОРТНА ІНФРАСТРУКТУРА

3.5 Відсутність місць для зберігання велосипедів

Як відсутність велопарковок впливає на рівень комфорту та криміногенну ситуацію у ЖК
Відсутність спеціально облаштованих місць для зберігання велосипедів створює мешканцям будинків та їхнім гостям купу незручностей. Велосипед доводиться піднімати у квартиру або лишати його напризволяще у дворі.
Причини та наслідки
Карта причинно-наслідкових зв'язків відсутності місця для зберігання велосипедів
Завнтажити .XLOGIC або .PDF
Будівельні норми передбачають наявність у будинках кімнат, де можна зберігати дитячі візки та велосипеди. Але забудовники нерідко ігнорують ці норми — із метою зекономити вони віддають площу «колясочних» під квартири або комерційні приміщення. Іноді такі кімнати все ж будують, але після введення будинку в експлуатацію вони здаються в оренду, або ж їх захоплюють мешканці.
Колясочные должны быть. Когда мы проектировали большие комплексы, на первых этажах мы закладывали колясочные помещения. В социальном жилье ты не можешь этого заложить, потому что колясочные обычно на первом этаже, а первый этаж обычно самый дорогой в доме, потому что он хорошо продается, там можно сделать магазин, кафе или что-то еще. Вот причина, почему колясочных нет.
Антон Олійник, архітектор в «Buro-o»
Колясочные есть. Ими пользуются. Но очень часто сами жильцы хотят их купить.
Олеся Скринник, консалтингова компанія «UTG»
Відсутність облаштованого місця для зберігання велосипедів призводить до того, що мешканцям потрібно підіймати велосипед до квартири. Через брак місця в оселі (насамперед це стосується популярних «смарт-квартир») мешканці зберігають велосипед разом з іншим крамом на балконі. Тут відсутність велопарковок ускладнюється й нестачею комор, через що на комору перетворюється балкон — мешканці склять його та забудовують цеглою (докладніше про це — у проблемі «2.2 Хаотичне скління та прибудови»). У деяких випадках мешканці можуть захоплювати та відокремлювати площу загального користування — коридори, сходові клітини, балкони. Під час пожежі та в інших екстрених ситуаціях це може призвести до трагічних наслідків.
Звісно, тягати велосипеди у квартиру незручно — мешканці та гості іноді лишають їх у подвір'ї, ризикуючи, що велосипеди вкрадуть, адже легкі відкриті велопарковки не надають потрібного захисту. Це негативно впливає на сприйняття людьми свого будинку та на відчуття безпеки у ЖК.
Крадут все и всегда. Это та аксиома, с которой надо смириться
Ксенія Семенова, ГО «Асоціація велосипедистів Києва»
Крадіжки негативно впливають на криміногенну ситуацію, яка, у свою чергу, призводить до перекриття доступу інших людей у двір та скорочення часу перебування в ньому власне мешканців (чому це погано, читайте в розділі «4. Публічний простір»).
Частина мешканців вирішить проблему відсутності велопарковок, відмовившись від велосипедів на користь автомобілів. Збільшення кількості автівок погіршить стан подвір'я — між запаркованими авто мешканцям буде важко пересуватися, крім того, збільшиться забруднення повітря та шумове забруднення. Наскільки негативно це впливає на комфорт проживання, докладно написано в проблемі «3.11 Запаркованість подвір'я».
Приклади вирішення проблеми
Комори
Один із варіантів зберігання велосипедів — комори у підвалі або на першому поверсі будинку. Такий варіант вимагає виконання низки правил мешканцями та контролю з боку компанії-експлуатанта: у коморах не можна зберігати легкозаймисті речовини, вони мають бути окремими для кожної квартири та безпечними. Як і «колясочні», комори може бути захоплено комерційними орендарями, тому доступ до цих приміщень має бути обмежений та чітко регламентований правилами комплексу.
Польща, велосипед у коморі в підземному паркінгу (letohin.livejournal.com)
Либо на первом [этаже], либо в подвальном помещении должны быть колясочная и велосипедная, где жильцы смогут хранить детские коляски и велосипеды. Благодаря этому не нужно будет поднимать их в квартиру. Доступ в это помещение должен быть ограничен. Доступ к нему должны иметь только жильцы, также там должны быть парковочные столбики, к которым можно привязать велосипед. Либо на придомовой территории должна быть конструкция, которую можно закрыть и хранить там велосипед.
Ксенія Семенова, ГО «Асоціація велосипедистів Києва»
Холи під'їздів
У разі відсутності комор або колясочних зберігання велосипедів можливе й у приміщенні загального користування: наприклад, у під'їзному холі, якщо там є постійний контроль — консьєрж або відеонагляд. У такому разі велосипеди не повинні заважати проходу мешканців та порушувати протипожежні правила.
Велопарковки у дворі
У київських житлових комплексах іноді можна зустріти відкриті велопарковки. Вони займають мізерну площу в порівнянні з автомобільними стоянками, які займають більшу частину подвір'їв. Це рішення підходить для гостьових парковок, але для постійного зберігання велосипедів кращі закриті парковки.
Дизайн відкритої велопарковки безпосередньо впливає на рівень безпеки велосипедів. Аналізуючи ЖК Києва та області, ми бачили парковки, що дозволяють фіксувати тільки переднє колесо велосипеда. Такий спосіб закріплення є неприйнятним, оскільки переднє колесо легко знімається. Парковка має буди такої форми, що дозволить кріпити раму велосипеда замком.
Максимально проста велопарковка, що дозволяє кріпити велосипед за обидва колеса та раму. Берлін, Німеччина (varlamov.me)
Мы частично решили этот вопрос. Первое — это устройство паркингов в виде закрытых боксов. Те, кто имеют паркинг для автомобиля, могут в своем боксе оставлять велосипед, лыжи, санки. [Паркинг занимает] один подземный этаж и один этаж стилобата. Поскольку паркоместо стоит 200 тыс. ₴, то не каждому это по карману. Мест всего лишь 250, а квартир 1100.
Олександр Липко, ЖК «Грюнвальд»
Для постійного зберігання більш прийнятним варіантом будуть криті велопарковки під навісами або в закритих павільйонах. Це дозволить знизити вплив стихії на велосипеди, а також захистить їх від крадіжок. Не слід забувати і про влаштування паркомісць біля офісних та комерційних приміщень, розташованих на території ЖК. Облаштування велопарковок спонукає співробітників офісів та магазинів пересісти з автомобіля на велосипед. Відкриті гостьові велопарковки мають обладнюватись відеонаглядом або ж знаходитись під постійним наглядом конс'єржа.
Найефективнішими охоронцями залишених у подвір'ї велосипедів та візків є самі мешканці. Тому так важливо організувати публічний простір таким чином, щоб у подвір'ї постійно знаходились люди (детальніше читайте у розділі «4. Публічний простір»).
Чаще всего [временная парковка — ] это какие-то 1−2 стоечки возле кафе. Люди, сидящие на улице, могут припарковать свой велосипед на ножки, его даже необязательно к чему-то привязывать

Велопарковки короткого хранения [можно обустроить] возле кинотеатра, супермаркета, возле дома [они должны быть] долгосрочные, более надежные.
Ксенія Семенова, ГО «Асоціація велосипедистів Києва»