2. Розділ

2.7 Хаотичні вивіски та реклама

Галасливий ринок, у якому опинились мешканці
Поява комерційних установ у житлових будинках тягне за собою війну вивісок, яка негативно впливає на охайність фасаду. Кожен заклад, відкриваючись, намагається з усіх доступних варіантів встановити максимально помітну вивіску.

Навіть якщо закладів у будинку небагато і вони не ведуть конкурентної боротьби за клієнтів, стереотипи мислення змушують зашивати фасад навколо входу пластиковими коробами з внутрішньою підсвіткою, використовувати світлодіоди та різні світлові ефекти, заклеювати наглухо вітрини (тим самими лишаючи потенційних клієнтів можливості побачити, що ж відбувається всередині).

Кожен наступний заклад, що з'являється у будинку, мусить «волати» про себе ще голосніше, щоб не загубитись у візуальному хаосі. З часом активний перший поверх, який мусив би урізноманітнювати подвір'я та робити його привабливішим та цікавішим для проведення там дозвілля, перетворюється на захаращений ринок.
У бій йдуть світлові короби, світлодіодні покажчики, заклеєні вітрини і штендери.
ЖК економ-класу у Києві.
Причини
Причини наявного хаосу з вивісками та рекламою
Завантажити .PDF або .XLOGIC
Найголовнішим чинником у цьому процесі є самі комерсанти з міцними стереотипами мислення і звичними рішеннями комунікації з клієнтами. Помітність вивіски — це головний (і часто єдиний) параметр оцінки її ефективності. Часто під рекламу закладу відводиться вся доступна площина. А якщо, на думку підприємця, площини бракує, то немає ніяких проблем, щоб штучно збільшити її за рахунок ускладнення фасаду додатковими конструкціями або ж винесення цих конструкцій у публічний простір (додаючи складності у перемещіенні пішоходам).
Новобудова економ-класу у Києво-Святошинському районі
Всі звикли до чогось червоного, яскравого, мерехтить, дівчина стоїть красива з губкою. Люди не звикли, щоб там було коротко написано: «Мийка», «Шиномонтаж».
Михайло, власник двох закладів обслуговування у житловому комплексі бізнес-класу
Підприємці можуть собі це дозволити, оскільки внутрішні правила розміщення вивісок у житлових комплексах — це дуже рідкісний виняток (нам вдалось знайти лише один приклад у Києві). По-перше, правила (наприклад, у вигляді дизайн-коду) не розробляються, оскільки у забудовників немає розуміння, що хаотичні вивіски — це реальна проблема. По-друге, забудовник не бажає вступати у конфронтацію з орендаторами і не має ніяких реальних важелів впливу на їхню поведінку.
Каждый [предприниматель] сам делает вывеску. Это в первую очередь связано с нашими архитекторами, у которых просто нет времени в принципе подобрать им рекомендации к дизайну их вывесок.
Олександр Липко, ЖК «Грюнвальд»
Слід зазначити, що у Києві діє Порядок розміщення інформаційних вивісок, але як і решта подібних правил (наприклад, Правила благоустрою, про які йшлося вище) успішно ігнорується. Місто (майже) не стежить за їхнім дотриманням, і вивіски з порушеннями демонтуються дуже рідко. Та й якість цього документу теж залишає бажати кращого.
Витяг з Порядку розміщення інформаційних вивісок у м. Києві
4.3. Архітектурно-естетичні вимоги
———

4.3.1. Розміщення інформаційних вивісок на фасадах будинків або споруд повинно здійснюватися з дотриманням структурної побудови, стилістичної єдності фасадів та з врахуванням зовнішнього опорядження фасаду.

4.3.2. Забороняється розміщувати вивіски із закриттям вікон, балконів, вітрин, цінної пластики та ліпнини.

4.3.3.
У разі розміщення інформаційної вивіски на пам'ятках історії та архітектури, в межах зон охорони таких пам'яток її необхідно виготовляти з природних матеріалів (бронза, латунь, кераміка, смальта, цінні породи дерева, камінь, художнє і вітражне скло тощо) та технік, які є характерними для оформлення історичного середовища.

4.4. Інформаційні вимоги.
———

4.4.1. Інформація про фізичну або юридичну особу не повинна містити закликів до придбання товару чи послуги.

4.4.2. Інформаційні вивіски не повинні містити слоганів, меню, переліку товарів та послуг, що надаються підприємством та іншої інформації, яка не має відношення до зареєстрованого найменування суб'єкту господарювання, профілю його діяльності та не передбачена як обов'язкова чинним законодавством.

22.1. Демонтаж інформаційної вивіски здійснюється у таких випадках:
———

а) виявлення самовільно розміщених інформаційних вивісок;

б) термін дії паспорту закінчився і не був подовжений;

в) технічний стан інформаційної вивіски створює загрозу життю або здоров'ю людей та/або заподіяння шкоди (майнової чи немайнової) третім особам;

г) невідповідність технічних характеристик інформаційної вивіски та/або місця її встановлення виданому паспорту;
Недосконалість та недостатня жорсткість міських правил розміщення вивісок та зовнішньої реклами призводить іноді до того, що на фасадах багатоповерхівок з’являються величезні рекламні полотна. Таким чином торець будинку перетворюється на суцільний рекламний банер, який щоденно мозолить очі мешканцям.
Наслідки
Хаотичні вивіски та гігантських розмірів зовнішня реклама — це додаткові два чинника по перетворенню будинку на строкату та кострубату коробку. Вседозволеність з боку міста та забудовників і бажання бути найпомітнішим з боку підприємців сходяться разом, що лишає свій жахливий слід на фасадах новобудов, і без того змучених кондиціонерами, балконами і т. і.
Звичайно, цей крик вивісок дратує мешканців і робить перебування біля будинку некомфортним. А отже, знову ж таки, дедалі менше людей проводять час у подвір'ї. До чого це призводить, детально описано у розділі «4. Публічний простір».
Приклади вирішення проблеми
Нам вдалось знайти лише один приклад, коли у житловому комплексі було впроваджено внутрішні правила розміщення вивісок. Вони важко сприймаються підприємцями, але однозначно йдуть на користь зовнішньому вигляду подвір'я і будинку, і як наслідок, комфорту і задоволенню від перебування у ньому або поруч.

У цих правилах встановлено максимальний розмір вивісок, допустимі місця їхнього розміщення, а також допустимий процент заклеювання вітрин (30%). Також заборонено фальш-фасади і вивіски з яскравою підсвіткою та миготінням.
Зі скріншоту з Facebook, який наведено у наслідках, ми можемо побачити, як ревно жителі комплексу відстоюють дотримання цього дизайн-коду та звертають увагу жеківців на порушення. Отже впровадження правил, що працюють, призводить до ще одного позитивного наслідку — самі мешканці стають контролерами, оскільки не хочуть повертатись до візуального хаосу.

Відгуки підприємців, що стали «жертвами» дизайн-коду говорять про те, що це негативно вплинуло на помітність їхніх закладів, але дало змогу знайти нові можливості роботи з клієнтами. За нашою думкою, знайдені підходи є раціональнішими.
Мінуси рекламного коду в тому, що реклама не може виконувати свою функцію. Тобто якщо б ми зараз надули якийсь автомобіль над в'їздом, всі б бачили, всі б заїжджали. А коли в нас скромна маленька вивіска — хтось побачить, хтось не побачить. А з іншої сторони, вона не ріже око, це не центр міста, люди тут з дітьми живуть, гуляють, ми це розуміємо і претензій немає. Але воно обмежує економічні можливості. Ми пішли іншими методами: почали через інтернет працювати, ми почали більше працювати з людиною, тобто не на маси, а з кожним клієнтом особисто, щоб людина до нас поверталася.
Михайло, власник двох закладів обслуговування у житловому комплексі бізнес-класу
Підприємці змушені кричати про себе, оскільки всі довкола кричать. Якщо зменшити рівень галасу у середовищі в цілому, тобто впорядкувати візуальний хаос, кричати більше буде непотрібно. Також із вводом обмеження на засоби самовираження необхідно продумати та запровадити покажчики напрямку, які розповідатимуть перехожим на вулиці про те, що знаходиться всередині комплексу та як дістатись того чи іншого закладу (див. «1. Навігація та комунікації»)