3. ПІШОХІДНА ТА ТРАНСПОРТНА ІНФРАСТРУКТУРА

3.12 Огороджувальні стовпчики

Клумбобомбінг в дії
Непродумане використання обмежувальних елементів, таких як огороджувальні стовпчики або клумби, погіршує рух пішоходів.
Клумба обмежує рух автомобілів та заважає руху пішоходів
Причини та наслідки
Карта причинно-наслідкових зв'язків існування огороджувальних стовпчиків
Завантажити .XLOGIC або .PDF
Як ми дізнались з інших тем цього розділу, більшість дворів мають погано спроектовану автомобільну та пішохідну інфраструктуру. Вона не відповідає реальним потребам мешканців та сценаріям їхньої поведінки. Ці проблеми виявляються тільки після заселення новобудов, а отже, їх вирішенням доводиться займатися жеківцям, серед яких немає профільних фахівців.
В умовах тотального браку паркомісць та погано захищеного від автомобілістів публічного простору, водії паркують свої автівки всюди, де є хоч якась можливість це зробити (детальніше в темі «3.11 Запаркованість подвір'я»). Жеківці ведуть боротьбу з хаотичною парковкою найпростішими та найочевиднішіми методами, які, на жаль, найчастіше є неефективними та дедалі більше захаращують подвір'я.
Найпопулярнішим методом є перекриття проїздів та відокремлення публічного простору дешевими та ненадійними елементами. Такими є старі бетонні клумби ненайкращого вигляду, бетонні напівсфери або ж металеві стовпчики. Такі елементи, як правило, розкидані досить хаотично (так би мовити, із запасом). Вони не сильно заважають автомобілістам, оскільки напівсферу чи клумбу не так вже й важко пересунути, але суттєво погіршують життя пішоходам та захаращують подвір'я. Будівельні норми, у свою чергу, вимагають встановлення елементів, що можуть стати перешкодою для людей з інвалідністю (тобто будь-які сторонні предмети), за межами пішохідної зони.
ДБН Б.2.2−5:2011 «Планування та забудова міст, селищ і функціональних територій. Благоустрій територій»

4.20.7 Елементи благоустрою, що можуть стати перешкодою для інвалідів, треба розміщувати в одну лінію за межами пішохідної зони.
Проблема, конечно, с парковками. Установка полусфер не всегда выручает, потому что автомобилисты срывают просто-напросто эти полусферы. Через ряд полусфер также тяжело пройти с коляской, например.
Олександр Липко, ЖК «Грюнвальд»
Клумбы бетонные ставят, чтобы не запарковывали тротуар. Лучше никто ничего не придумал, потому что заборы ломаются. У меня возле дома есть огороженная часть, где постоянно врезаются, что-то там происходит. Столбики поставлены с определённым шагом и всё равно они погнутые.
Олеся Скринник, консалтингова компанія «UTG»
Також жеківці полюбляють встановлювати паркани, щоб навести порядок із рухом у подвір'ї. На їхній погляд, це не лише поліпшує транспортну ситуацію, але й робить подвір'я красивішим: є паркан — є порядок. У купі з елементами, про які ми писали вище, вони перетворюють подвір'я на смугу перешкод — ним незручно користуватись, воно виглядає сильно захаращеним та зазвичай є небезпечним.
Паркан, що захищає дитячий майданчик від автівок та робить подвір'я некомфортним для мешканців
Встановлення парканів вимагають й будівельні норми.
ДБН Б.2.2−5:2011 «Планування та забудова міст, селищ і функціональних територій. Благоустрій територій»

9.8.7 Треба передбачати розміщення захисних металевих огороджень висотою не менше ніж 0,5 м у місцях прилягання газонів до проїздів, стоянок автомобільного транспорту, у місцях можливого наїзду автомобілів на газон і витоптування стежок через газон. Огородження треба розміщувати на території газону з відступом від межі прилягання від 0,2 м до 0,3 м.
Приклади вирішення проблеми
Корисні та привабливі огорожі
Якщо планувальникам все ж таки необхідно фізично розділяти подвір'я огорожею, гарною практикою є робити цю огорожу корисною та естетично привабливою або ж просто такою, що не буде додавати візуального шуму. Наприклад, паркан, що перешкоджає в'їзду автомобілів на певну територію, може бути водночас елементом озеленення подвір'я, а не просто металевою конструкцією.
Також огорожа може бути утилітарним елементом — місцем для сидіння, велопарковкою тощо.