3. Пішохідна та транспортна інфраструктура
3.1 Непродумані пішохідні шляхи
З якими проблемами зустрічаються мешканці при переміщенні подвір'ям та до чого призводить «автомобілецентричне проектування»
Неправильно спроектовані пішохідні шляхи ускладнюють рух пішоходів та погіршують загальний стан благоустрою подвір'я.
Причини та наслідки
Карта причинно-наслідкових зв'язків непродуманих пішохідних шляхів
Завантажити .XLOGIC або .PDF
З одного боку, ми можемо стверджувати, що проектуванням пішохідних шляхів у подвір'ї не займаються профільні спеціалісти, а частіше за все ті самі архітектори, що проектують будинки. З іншого боку, при проектуванні території довкола будинків пішохід не розглядається як пріоритетний користувач. Частіше за все пішохідні шляхи проектуються за залишковим принципом — для них відводиться площа, що залишилась після організації парковок, автомобільного руху та «розкидання» необхідної кількості об'єктів благоустрою, що продиктована будівельними нормами. У результаті мешканцям доводиться пересуватись занадто вузькими пішохідними шляхами, які досить складно організовані і до того ж часто перериваються.
Проектировщики ... умудрились изрезать все тротуары въездами-выездами на парковку и внутрь двора. В итоге любая мамочка при прогулке у дома должна преодолеть минимум 6 (!!!) съездов с тротуара на участке длиной несчастных метров 80 (!!!). И да, никаких понижений бордюра там нет. Киев, детка.
— Мешканець київської новобудови
Слід зауважити, що повна орієнтація на автомобілістів є досить сумнівною стратегією, оскільки всі мешканці без виключення на території комплексу більшість часу перебувають у ролі пішоходів, а от автомобілем користуються далеко не всі — і тільки для заїзду та виїзду з території.

Ми можемо також стверджувати, що незручні пішохідні шляхи є помилкою саме проектувальників, а не будівельників, що реалізовують проект, оскільки дуже часто ці помилки можна розпізнати вже на рендерах чи рекламних фото. Наприклад, на цьому фото ми можемо побачити фактичну відсутність пішохідної доріжки вздовж будинку — її роль виконує вузька відмостка. Пішохідний перехід впирається прямо у стіну будинку, а сходи під'їзду — на проїжджу частину.
Подвір'я у вигляді проїжджої частини (novostroyki.lun.ua)
Приклади вирішення проблеми: проектування подвір'я з орієнтуванням на пішоходів
У європейській практиці при проектуванні житлових кварталів зазвичай у подвір'ї віддається пріоритет пішоходам, а парковка і автомобільні шляхи виносяться на зовнішній периметр, тобто за межі подвір'я. Такий підхід створює максимальний комфорт для всіх мешканців без виключення, оскільки, як було сказано вище, кожен мешканець набагато більше часу перебуває у ролі пішохода. Самі шляхи не мають ніяких невиправданих ускладнень і враховують сценарії переміщення мешканців по території комплексу.
Рівний і максимально простий шлях вздовж будинків, що не перетинається з автомобільною дорогою. Стокгольм, Швеція (fb.com/konstantin.urbaninst)
Якщо територією подвір'я все ж таки пересуваються автомобілі, то це ніяк не ускладнює пішохідні шляхи, оскільки потреби пішоходів мають більше значення для проектувальників. Пішохідна зона відмежовується від проїжджої частини типом покриття: мощення плиткою для пішоходів та асфальт для автомобілів.
Простий пішохідний шлях, що не перетинається з автомобільною дорогою. Стокгольм, Швеція (fb.com/konstantin.urbaninst)