3. ПІШОХІДНА ТА ТРАНСПОРТНА ІНФРАСТРУКТУРА

3.9 Занижений бордюр

Чергове планувальне рішення, що мого б полегшити життя пішоходам, але впроваджується лише для галочки
Перепади висот між проїзною частиною та тротуаром створюють некомфортні умови пересування. Щоб полегшити рух пішоходів, бордюр опускають врівень із дорогою. На жаль, ця процедура виконується з помилками.

З теми «3.1 Непродумані пішохідні шляхи» ми знаємо, що тротуар, через погану роботу планувальників подвір'я, часто перетинається з проїзною частиною, а отже, неправильне заниження бордюру є досить гострою проблемою.
Типове заниження бордюру. Подвір'я київської новобудови
Причини та наслідки
Карта причинно-наслідкових зв'язків заниження бордюрів
Завантажити .XLOGIC або .PDF
Необхідність у заниженні бордюрів у місцях перетину пішохідних шляхів із проїзною частиною з'являється в мить, коли архітектор вирішує спланувати подвір'я в кілька рівнів — відділити тротуар від автомобільної дороги перепадом висоти (детальніше про це ми писали в темі «3.7 Двір у декілька рівнів»). З одного боку, висота бордюру є часто недосяжною для людей на інвалідному візку та створює неабиякі труднощі для людей із дитячими візками, а з іншого — цього вимагають будівельні норми.
ДБН Б.2.2−5:2011 «Планування та забудова міст, селищ і функціональних територій. Благоустрій територій»

5.6.12 …На пішохідних переходах максимальна висота бордюру в місці перетину з проїзною частиною не повинна перевищувати 0,025 м.
ДБНВ.2.2−17:2006 «Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення»

5.4 … Висота бортового каменю в місцях перетину тротуарів із проїзною частиною, а також перепад висот бордюрів, бортових каменів уздовж експлуатованих газонів і озеленених майданчиків, що прилягають до шляхів пішохідного руху, не повинні перевищувати 0,04 м.
Згідно з даними двох різних документів, висота бордюрного каменю в місцях перетину тротуару з проїзною частиною не повинна перевищувати 2,5 см або ж 4 см. Але навіть такий перепад висот для маломобільних людей є суттєвою перешкодою.
У нас все строится с издевательством над человеком. Понижение бордюра идет по нормам от 0,5 до 4 см. Как на инвалидной коляске можно въехать на 4 см? Это такая норма.
Олена Педай, ГО «ДемАльянс Допомога»
Архітектори ж вважають, що такий перепад висоти не може бути проблемою для маломобільних людей.
В норме прописано, сколько сантиметров не является препятствием. На пути следования мамы с ребенком в коляске, маломобильного на инвалидной коляске 5 см не является препятствием. Можно переехать комфортно. Технологически согнать в ноль можно, но очень сложно.
Віталій Тимофеєв, архітектор в ТОВ «АВН КАПІТАЛ»
Крім того, через недостатню деталізацію проекту подвір'я та відсутність адекватного контролю з боку архітекторів та контрольних органів навіть такого перепаду будівельникам вдається досягнути не так часто. Заниження бордюрів є досить дрібною проблемою в порівнянні з масштабністю задачі зведення цілого житлового комплексу, а отже, на неї ніхто не звертає уваги ані на етапі проектування, ані на етапі будівництва та здачі в експлуатацію. Отже, фактично висота бордюру в місцях пониження (навіть якщо задача пониження і ставилася) вища за ту, що вказана в недосконалих будівельних нормах.
Скажем так, перепад высот между заниженным бордюром и дорогой зависит от кривизны рук [строителей].
Олеся Скринник, консалтингова компанія «UTG»
Аналіз висоти занижених бордюрів у рамках одного ЖК доводить, що результат заниження (перепад висот) є абсолютно випадковим, тобто ніхто навіть і не намагається дотримуватись якоїсь технології, норм чи стандартів.
Слід зауважити, що заниження бордюрного каменю, як би якісно воно не було виконане, все одно є «латкою» (рівно як і пандуси) — адаптацією невдало спроектованої пішохідної інфраструктури під потреби маломобільних людей. Викривлення або переломлення площини тротуару заради заниження в певних місцях ускладнює пішохідні шляхи і тим самим створює незручності для пішоходів (не тільки маломобільних), а іноді й небезпеку пошкодити ноги.
Приклади вирішення проблеми
Заниження бордюрного каменю «в нуль»
Якщо через якусь причину подвір'я не може бути виконане в один рівень (наприклад, через складність рельєфу або через інші об'єктивні обставини), бордюрний камінь занижують до рівня проїзної частини, щоб повністю прибрати перепад висоти (і перешкоду для маломобільних людей). Це дає змогу комфортно пересуватись подвір'ям.
Заниження тротуару біля входу в під'їзд та автівка на тротуарі. ЖК комфорт-класу у Києві.
Але таке рішення дає змогу автовласникам безперешкодно заїжджати на тротуар та лишати там своє авто. Крім того, автівки, припарковані на проїзній частині біля заниження бордюрного каменю, все одно не дають змоги людям із візком або на візку безперешкодно перейти дорогу.
Возле занижений ставят машины, и мамы с колясками не могут нормально съезжать именно со спуска.
Олександр Липко, ЖК «Грюнвальд»
Цікаво, що в нормах не вказано, якої довжини повинно бути заниження бордюрного каменю. Цим користуються найбільш креативні планувальники. Для того, щоб створити комфортне та безбар'єрне середовище, вони занижують до рівня проїзної частини тротуар майже по всій довжині, залишаючи для контрольних органів піднятий до висоти 150мм відрізок бордюрного каменю. Таким чином вдається створити подвір'я в один рівень, не порушуючи будівельних норм.
Тривале заниження тротуару. Візуалізація проекту ЖК у Київській області від архітектурного бюро Buro-o.